13e dag

Zo, vannacht nog beter geslapen, het went wel een hangmat, maar het verlangen naar je bed wordt ook steeds meer. Vandaag alles ingepakt en weer terug in de boot en bus naar Paramaribo. Daar afscheid genomen van de rest van de groep en van de gidsen en kok en heerlijk 's avonds gedoucht en schone kleding aan, is toch ook wel fijn. 's Avonds lekker sushi gegeten en vroeg in bed.

So, heute nach noch besser geschlafen. Es wennt sich in die hangematte, aber ins eigen bett auch immer mehr. Alles eingepackt und wieder in bot und bus nach Paramaribo, Da abscied genommen von die gruppe, fuhrers und koch. Angekommen in unsere ferienwohnunhg, herrlich gedoucht und saubere kleding an, abends gegessen sushi.

12e dag

Vannacht al beter geslapen, maar dat lukt ook wel na zon inspanning. Helaas moesten de amerikane terug naar Paramaribo omdat de mevrouw ziek was geworden en we het risico niet wilden nemen dat het erger zou worden. Uiteindelijk 2 nachten in het z huis mocht ze worden ontslagen. Ze was gestoken door een vliegje die haar ziek heeft gemaakt en daardoor had ze hoge koorts en spierpijn en nekstijf. gelukkig uiteindelijk niets ernstigs uitgekomen. Vandaag een kortere wandeling gemaakt en werd ons wat verteld over de dieren en planten die in de jungle leefden. UIteindelijk aangekomen bij de moederval waar we lekker konden zwemmen.

Teruggekomen op het kamp lekker gerust in de hangmat en 's avonds na het eten nog een korte avondwandeling over het Funga eiland gemaakt. Ook nog bezoek gehad van een kleine lieve tarantula spin die we op onze hand hebben gehad, heel zacht, maar niet mijn lievelingsdier.

Heute nacht schon besser geschlafen. Leider musste die amerikanen zuruck nach Paramaribo weil die frau krank geworden war mit hoghen fieber und nackenstijf. Sie ist in krankenhaus 2 nachten gewesen. Sie war gestochen durch ein mugge die sie nicht bespurt hatte, aber glucklich geht jetzt alles wieder besser. Wir haben eine kurze wanderung gemacht und die fuhrer hat uns erzahlt uber die tieren und baumen in die jungle. Danach in die muttervallen geschwommen. Danach ein bische ausgeruht in die hamgematte und nach das abendessen noch ein kurze wanderung gemacht. Auch hat ein tarantula uns noch besucht, die konnten wir auf die hand haben, nicht mein liebelingstier.

11e dag

Zo, na een brak nachtje een heerlijke ochtenduik in de rivier genomen en daarna heelrijk ontbeten. Vandaag stond een wandeling van ca 4-6 uren op de planning naar de Voltzberg. Goed aangekleed en ingesmeerd de tocht dapper begonnen. Voor Frant was het een beetje te heftig en ben met hem achtergebleven op de helft op een plateau waar we prachtig uitzicht hadden op de Voltzberg. Hier even gepauzeerd en toen weer terug naar het begin waar we konden afkoelen bij een klein meertje met waterval en waar de rest van de groep die wel naar de top is geklommen ook is aangekomen. Anne en Martin hebben zich dapper naar de top gelopen.

Teruggekomen in het kamp heerlijk genoten van het avondeten en lekker gaan parboreren (plaatselijke bier heet parbo) en hangmatteren.

So, die 1e Nacht nicht so fest geschlafen. Heute ein heftige tour gemacht nach den Voltzberg. Franz und Marije sind in die Helfte hintergeblieben weil es fur Franz doch ein bische zuviel war aber Anne und Martin haben sich richtig durchgekampft bis nach oben. Nachher zusammen gekommen in ein Meer und wasserval herrlich entspannt. Abends herrlich gegessen und hangmatiert und parboreert. (locale bier heisst parbo)

10e dag

Zo, vanochtend de wekker gezet. We zijn met de taxi naar Krasnapolski gebracht en zouden tussen 7.30 en 8.00 worden opgehaald. Dit is natuurlijk Surinaamse tijdsplanning, dus om 8.20 was het busje daar. Er zaten al 2 medereizigers in, ook uit Duitsland. Met dit busje zijn we eerst naar zanderij gebracht. Hier stond nog een ander busje met 2 Nederlanders en 3 Amerikanen. Met deze 2 busjes vormden we 1 groep. We hebben in totaal 2-3 uren in de bus gezeten want deze weg naar de boot toe was alles bouxiet en vol met kuilen. Daarna aangekomen in Wantigronkregen we roti als lunch. Daarna alle bagage en wij op de boot en hebben we nog 2,5 uur op de boot gezeten.Een prachtige omgeving, wel een harde kont van het zitten, maar de omgeving maakt dit weer goed. Aangekomenop Funga eiland konden we hangmatten ophangen en werd er voor ons gekookt. De vleermuizenbegroeten ons vriendelijk,hingen namelijk dag en nacht boven ons en lieten hun uitwerpselen bij ons vallen, maar gelukkig hadden we klamboe over onze hangmatten.De kennismaking met de groep was leuk en het eten was heerlijk.

So, heute mit taxi nach Krasnapolski gefahren. Wir sollten zwischen 7.30-8.00 abgeholt werden, aber das ist Surinamesische zeiten. Um 8.20 werden wir abgeholt. In die Bus waren schon 2 Deutschers aus Stuttgart und spater sind noch 2 Niederlanders und 3 Amerkianen dabie gekommen. Dann haben wir 2-3 stunden uber schreckliche bauxiet wegen mit tiefe keulen gefahren. Dann nog 2 stunden mit ein korjaal nach das Funga insel gefahren. Da einmal angekommen die Hangematten aufgehangen und die fledermauzen haben uns sehr freundlich begrusst mit ihre stuhl usw aber glucklich habe wir unter in klamboe geschlafen. Herrlich gegessen und mit einander gesprochen und dann fruh in die hangematte.

9e dag

Vandaag zijn we naar Fort Nieuw Amsterdam geweest en naar de plantage Marienberg. Hier kregen we nog een korte rondleiding van de oude suikerplantage en de oude machines en fabrieken die er nog stonden. Is altijd weer interessant om te zien wat er vroeger op zo'n plantage zoch heeft afgespeeld. Daarna wilden we een hapje eten en kwamen we een schattig klein, nog in opbouw restaurantje tegen die verse vis serveerden op een hoog niveau. Ze bestaan pas 2 maanden maar ze deden dit zo super, echt leuk. We hebben besloten dat we volgende week ter afsluiting van de vakantie met Martin en Anne daar zondags gaan bbq en. De huurauto is ingeleverd en we vertrekken morgenvroeg voor 4 dagen de jungle in. De pc gaat niet mee dus jullie zullen even moeten wachten met onze verhalen te lezen.

Heute sind wir nach Fort Nieuw Amsterdam gewesen und nach den Plantage Marienburg wo fruher noch eine Zuckerplantage war. Super interessant was fruher alles passiert ist. Auf den ruckweg haben wir was gefunden wo wir herlich gegessen haben. Das neue restaurant war gerade seit 2 montaten geoffnet, aber war supertol. Nachste woche als abschluss gehen wir da noch mal grillen. Die Mietwagen haben wir zuruckgebracht weil wir ab morgen 4 tagen in die Jungle gehen. Kein internett, die Verhalen mussen jetzt warten.

8e dag

Vanochtend naar het centrum geweest op zoek naar kaarten die we willen schrijven en versturen. Daarna nog even boodschappen gedaan. Nu net even lekker weer afgekoeld in het zwembad bij ons huisje. Is echt fijn dat dat kan. Ipv factor 30 toch maar factor 50 gekocht. Straks een hapje eten in de Waag en dan naar de centrumkerk waar een concert wordt gehouden ter ere van de val van de muur in Berlijn 25 jaar geleden. Een duits duo uit Karlsruhe komt het concert geven, dus we zijn benieuwd.Het concert was fantastisch. We troffen Amadu Juliana nog, maar na afloop was hij al weg, maar we gaan hem de laatste weg nog ontmoeten. We hebben kort nog met Cynthia McLeod gesproken, haar boeken over de geschiedenis van de slavernij zijn fantastisch.

Heute ein bische ruhig in die Stadt gewesen und gesucht nach Karten zu verschicken. Danacht noch ein bischen eingekauft und jetzt ein bische abkuhlen in das swimmingpool, herrlich das das moglich ist. Demnachst was essen in die Wage und heute abend ein concert anhoren wegen den fall des Mauer in Berlin vor 25 Jahre.

7e dag

Zo, vandaag een dag met actie. Alirio Polsbroek, onze vriend heeft een rally auto waarmee hij regelmatig in de savanne rijdt. Franz en ik mochten vijf jaar geleden al een keer met hem mee en nu mocht Martin rijden. Door het rulle zand, drijfzand en over boomstronken en door water rijden, is dan echt leuk. Er lag zelfs nog oude spoorbielzen van de tijd dat de plantages nog intact waren. Onderweg bij een indonesische Warung eten en drinken gehaald en kwamen uiteindelijk via Hannover, Berlijn uit bij een kreek. Hier hebben we hangmatten opgehangen, lekker gezwommen in de cola-kleurige creek en gegeten. Echt een leuk avontuur wat de moeite waard was.

So, heute ein Tag mit action. Alirio, unsere freund hat ein rally auto womit er regelmasig in Savanne fahrt. Franz und ich darfen vof 5 Jahren schon mitfahren aber jetztz darfte Martin fahren. Uber Hannover nach Berlin, tief im Jungle, Unterwegs essen und trinken abgeholt. Durch weiches Zand, treibsand, wasser und uber alte holzgleisen von fruher gefahren, war richtig toll. Angekommen bei ein flus wo wir in hangmatten liegen konten, geswommen und gegessen haben.

6e dag

Vandaag een relaxdagje. Lekker zwemmen, lezen en zwemmen. De mannen hebben boodschappen gedaan. Straks nog ergens hapje eten, maar ook dat komt zeker weer goed.

Heute ein relaxtag. Swimmen, lesen und swimmen. Die Manner haben eingekauft. Spater noch was esse, aber auch das kommt wieder gut.